Thursday, August 28, 2008

Muhasabah diri

Salam semua...alhamdulillah aku masih lagi bernafas untuk hari ini. Rasa syukur yang tak terhingga ku panjatkan kehadrat Ilahi kerana masih diberi kesempatan untuk merasai nikmat-Nya dan bertaubat atas segala dosa-dosa yang telah aku lakukan...Subhanallah..Maha Suci Tuhan yang telah menghidupkan dan mematikan...
Hurm...Ramadhan yang dinanti bakal menjelang dalam beberapa detik sahaja lagi.Namun persoalan yang kerap kali lahir dibenakku, adakah aku bersedia menyambut kehadirannya???Adakah aku mampu memanfaatkannya seperti mana aku selalu membiarkannya berlalu pergi tanpa rasa apa-apa??Ya Allah, Engkau pimpinlah daku dalam mengaharungi dugaan yang hebat ini, berilah daku kekuatan dan ketenangan agar aku sentiasa bersyukur atas kurniaan-Mu..Sekali lagi aku tertanya-tanya adakah aku sempat menyambutnya dengan persediaan amalan yang baik dan hebat??
Kalaulah kita mampu melihat nikmat yang ALLAH janjikan pada bulan ramadhan ini dengan mata kasar kita, pasti kita menangis kesedihan dengan seribu penyesalan tak tertanggung kerana mensia-siakan rahmat yang terbentang luas itu. Tapi disitulah kebesaran dan keagungan Allah Yang Maha Esa, Dia menguji kita sejauh mana kita beriman dan yakin dengan segala ketentuan Allah.
Ku berdoa semoga ramadhan yang sangat dinanti-nanti ini menjanjikan seribu kemanisan dalam diriku dan juga kepada teman-teman seagamaku agar kita tidak tergolong dalam kalangan mereka-mereka yang rugi yang hanya mendapat lapar dan dahaga sahaja...Nauzubillah...
Wallahualam..

No comments: